PERSBERICHT – Morgen grootste zitblokkade ooit tegen gaswinning in Groningen

Leermens, 27 augustus 2018 – In Leermens, in het hart van het aardbevingsgebied in Groningen, maken meer dan 600 mensen uit binnen- en buitenland zich op voor een massale zitblokkade. De menselijke blokkade zal de toegang tot het tankenpark van de NAM in Delfzijl (Farmsum) versperren waardoor vrachtwagens met giftig aardgascondensaat niet verder kunnen rijden. De meeste actievoerders zijn al sinds dit weekend aanwezig op een voor de gelegenheid opgezet actiekamp. Code Rood, die de actie organiseert, spreekt van een buitengewoon hoge opkomst.

In de omgeving van het actiekamp is ook de politie massaal op de been. Lokale Groningers vertellen dat ze nog nooit zoveel politie in de regio hebben gezien. ‘Veel mensen die bij het kamp aankomen of vertrekken wordt gevraagd zich te identificeren’, vertelt een omwonende. ‘Dit hebben we hier nog nooit meegemaakt, maar het is hoog tijd dat we in actie komen tegen het gas. Ik vind het geweldig.’
De actie heeft niet alleen deelnemers getrokken die direct de gevolgen van de aardbevingen in Groningen ervaren. Mensen uit heel Nederland, België, Engeland, Duitsland, Denemarken en Zweden zijn naar Leermens gekomen om het lokale verzet te steunen.

‘De problemen rondom de gaswinning in Groningen zijn niet alleen een lokaal probleem, maar maken onderdeel uit van de destructie die Shell, Exxon en andere fossiele bedrijven overal ter wereld veroorzaken. Hele gebieden worden opgeofferd voor de winning van fossiele brandstoffen. Hetzelfde geldt voor het veroorzaken en verergeren van klimaatverandering.’ zegt Maarten, woordvoerder van Code Rood.
De zitblokkade bij het NAM tankenpark gaat morgen van start. De deelnemers zullen ‘s ochtends in verschillende groepen vertrekken uit Leermens. Zij zijn er op voorbereid ook ’s nachts te kunnen blijven. Het is niet bekend hoe lang de actie gaat duren.
‘Wij willen de blokkade zo lang mogelijk volhouden. Als de vrachtwagens van de NAM het terrein niet op kunnen dan wordt de bedrijfsvoering van de NAM ernstig ontregeld. Dat is ons doel. We laten ons niet zomaar tegenhouden.’ aldus woordvoerder Hanneke.
Mededeling voor redacties – niet voor publicatie
U bent van harte welkom op het kamp in Leermens en bij de zitblokkade om verslag te leggen. Wij kunnen ervoor zorgen dat u deelnemers kunt interviewen over de actie en hun motivatie om mee te doen. Het is ook mogelijk om deelnemers te volgen tijdens de actie. Neem telefonische contact op over de vertrektijd vanuit het kamp in Leermens.
In deze briefing vindt u alle noodzakelijke informatie voor journalisten die bij de actie en/of het kamp aanwezig willen zijn.
Op maandag 27 augustus zal om 14.30 uur een publieke actietraining in het kamp plaatsvinden waar pers aanwezig bij kan zijn. Hier kunt u zien hoe deelnemers zich voorbereiden op de massale zitblokkade. Mocht u hierbij aanwezig willen zijn, stuur dan een mail naar coderood-mecom@riseup.net.
Foto’s van het actiekamp zijn rechtenvrij beschikbaar op de Flickr pagina van Code Rood.
Voor vragen of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met Maarten (06 475 94 636) of Hanneke (06 162 48 201) en per email: coderood-mecom@riseup.net.
Volg Code Rood op Twitter voor de laatste updates met #CodeRood.