PERSBERICHT: Een Jaar van Ellende, mede dankzij Shell

29 januari 2020, Amsterdam – Morgen maakt Shell de financiële resultaten van 2019 bekend. Vooruitlopend op de ‘winst’ die gepresenteerd zal worden, heeft klimaatactiegroep Code Rood vandaag op het Beursplein in Amsterdam de ware kosten van Shells bedrijfsvoering zichtbaar gemaakt. Op grote borden, en vergezeld door een performance met bloed en olie besmeerde schelpen, werden de gevolgen van klimaatverandering getoond. Tevens spraken de deelnemers zich uit over belastingontduiking, corruptie en mensenrechtenschendingen. De actie staat in het kader van de Shell Must Fall actieweek, waarbij groepen in het hele land zich uitspreken tegen Shell.

‘In de jaarcijfers van Shell worden de externe kosten van het destructieve beleid van één van de grootste klimaatvervuilers ter wereld niet meegerekend: een wereldwijde nietsontziende klimaatcrisis. Ook betaalt het bedrijf geen winstbelasting en heeft CEO Ben van Beurden halverwege zijn eerste werkdag al meer binnen geharkt dan een minimumloner in een heel jaar. We kunnen niet blijven toekijken hoe grote bedrijven onze leefomgeving kapot maken en ongelijkheid vergroten.’ zegt Nina, van Code Rood.

Om vier uur verzamelden enkele tientallen mensen zich op het Beursplein. Zonder spreadsheets onthulden zij met foto’s de echte kosten van Shells beleid: Bosbranden in Australië, gigantische overstromingen in Indonesië, kapotte huizen in Groningen. ‘Royal Dutch Shell besteedt meer dan 98% van haar investeringen aan fossiele, vervuilende brandstoffen. Wetenschappers luiden al geruime tijd de noodklok over de klimaatcrisis die nu al miljoenen slachtoffers maakt. In plaats van verantwoord om te gaan met die informatie is Shell met nog meer kracht dan eerst bezig met een desinformatiecampagne en het creëren van een vals groen imago.’ voegt Hanneke, van Code Rood toe.

De demonstratie van het Jaar van Ellende is onderdeel van de grotere Shell Must Fall campagne. In mei 2019 lanceerden Code Rood, de Gastivists en Climate Liberation Bloc de campagne tijdens de Shell aandeelhoudersvergadering. “Het is aan ons om Shell te ontmantelen. Het is simpelweg het meest verantwoordelijke wat we kunnen doen.” zei één van de sprekers tijdens haar speech

Inmiddels werken onder de noemer Shell Must Fall verschillende groepen in meerdere landen samen. In mei zal er een massale burgerlijke ongehoorzaamheidsactie plaatsvinden in Den Haag om de aandeelhoudersvergadering van Shell te blokkeren en besluitvorming vanuit aandeelhouders onmogelijk te maken. Die actie zal vooraf worden gegaan met een ‘alternatieve aandeelhoudersvergadering’, waarin burgers, wetenschappers, opiniemakers en afgevaardigden van lokale gemeenschappen die direct te maken hebben met Shell, bespreken wat er nodig is om een multinational als Shell te stoppen en hoe een toekomst zonder Shell er uit kan zien.

—

MEER INFORMATIE

Contact Code Rood

pers@code-rood.org

06 16291643 (Hanneke)

Volg onze sociale media voor updates gedurende de week:

Code Rood

Shell Must Fall

Code Rood Groningen

Twitter: @klimaatactie @ShellMustFall

Instagram: @klimaatactie @ShellMustFall

Meer informatie op onze websites:

www.shellmustfall.org

www.code-rood.org

Beeldmateriaal van onze interventie tijdens de Shell aandeelhoudersvergadering van 2019 is hier te vinden:

Historic day: “You are witnessing the last ever Shell AGM!”

Shell Must Fall: “It is simply the only responsible thing to do”

Meer informatie over de desinformatiecampagne van de fossiele industrie is te lezen in het boek Merchants of Doubt van Naomi Oreskes en Eric Conwa.