PERSBERICHT: Shell hoofdkantoor wordt Tribunaal voor Klimaatrechtvaardigheid

18 mei 2021 Den Haag

Omwonenden van het hoofdkantoor van Royal Dutch Shell in Den Haag ontvingen vandaag het nieuws dat het prestigieuze kantoorpand zal worden afgebroken om plaats te maken voor een Internationaal Tribunaal voor Klimaatrechtvaardigheid. Vanuit hun raam zien buurtbewoners een vijftigtal bouwvakkers met sloopkogel. Banners op bouwhekken tonen het ontwerp van het nieuwe Tribunaal en teksten als ‘misdaad tegen de aarde wordt hier binnenkort berecht’ en ‘hier komt een museum voor klimaatrechtvaardigheid’.

Aannemersbedrijf Beton B.V. lijkt zich voor te bereiden op het neerhalen van het Shell-hoofdkantoor. Maar al snel wordt duidelijk dat het gaat om klimaatbeschermers van actiecollectief Shell Must Fall. Binnen in het gebouw houdt het  Shell-bestuur de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Sanne, vandaag in de rol van medewerker van Beton BV, is duidelijk: ‘Het is tijd om de klimaatcriminelen binnen te arresteren. We weten allemaal dat Shell nooit een eerlijk en groen bedrijf zal worden. Ik kijk ernaar uit om mee te bouwen aan een Internationaal Tribunaal voor Klimaatrechtvaardigheid in deze mooie stad van Vrede en Recht, na het spoor van vernieling dat de hoge piefen van Shell hebben achtergelaten in gemeenschappen over de hele wereld.’

Het Shell Must Fall-collectief benadrukt dat het einde van Shell de enige kans is op een duurzame en rechtvaardige energietransitie. De sloop van het Shell-hoofdkantoor en de bouw van een Internationaal Tribunaal voor Klimaatrechtvaardigheid zijn vandaag slechts theater, maar staan symbool voor hun eisen: het ontmantelen van Shell, een eerlijke transitie voor Shell-arbeiders naar groene banen, herstel voor beschadigde gemeenschappen en ecosystemen, en het bouwen van een eerlijk en sociaal energiesysteem. Woordvoerder Hanneke van Houten: ‘We willen dat mensen zich realiseren dat een toekomst zonder Shell mogelijk is. Vandaag tonen we hoe dat eruit kan zien.’

Tijdens de aandeelhoudersvergadering van vandaag adviseert het bestuur tegen de klimaatresolutie van de groene aandeelhouders van Follow This te stemmen. In plaats daarvan presenteert het bestuur  een eigen strategie voor energietransitie, maar experts wijzen erop dat de klimaatdoelen daarmee niet gehaald worden.  Wereldwijd lopen er verschillende rechtszaken tegen de oliegigant. Een daarvan is de ‘klimaatzaak’ aangespannen door Milieudefensie, waarin volgende week uitspraak verwacht wordt. In een andere zaak besloot de rechter eerder dit jaar dat Shell een schadevergoeding moet betalen aan Nigeriaanse boeren wiens land 15 jaar geleden werd verwoest door olielekkages. Van Houten: ‘Al deze zaken laten zien dat winst maken de enige drijfveer is van de bestuurders van Shell. Het bedrijf gaat uit zichzelf geen ethisch verantwoorde keuzes maken.’

Shell Must Fall werkt in solidariteit met door Shell getroffen gemeenschappen. Friday Barilule Nbani, van de Lekeh Foundation uit de Niger Delta, doet een oproep: ‘We kunnen niet blijven toestaan dat de mensen die nadelig zijn beïnvloed door Shell, in de ellende achterblijven. Ogoni-mensen kunnen nog steeds ‘niet ademen’. We roepen de internationale gemeenschap op om solidair te zijn.’