PERSBERICHT: Actievoerders bij Shell aandeelhoudersvergadering: ‘Shell verandert nooit’.

Shell aandeelhoudersvergadering

Rotterdam, 10 december 2021

Shell-aandeelhouders die vandaag naar Ahoy zijn gekomen over Shell’s plan een Engels bedrijf te worden, zijn bij aankomst verrast door actievoerders van Code Rood en Extinction Rebellion. De actievoerders hadden verhuisdozen bij zich met daarop teksten als ‘klimaatverandering’, ‘milieuvernietiging’ en ‘mensenrechtenschendingen’. Ook droegen ze een banner met de tekst: ‘You can’t run and you can’t hide from climate justice’. De actievoerders willen hiermee aandacht vragen voor de schade die de fossiele industrie veroorzaakt. ‘Deze geplande verhuizing laat weer zien dat Shell’s prioriteit ligt bij winst voor aandeelhouders en niet bij een veilige leefwereld’ zegt Mirjam Cramer, woordvoerder bij de actie.

Shell is voornemens de bedrijfsvoering naar Engeland te verhuizen om op die manier de aandeelhoudersstructuur te versimpelen. ‘Shell zegt dat deze verhuizing de energietransitie ten goede komt, maar het is duidelijk dat het op de eerste plaats ten goede komt aan aandeelhouders die in Engeland geen dividendbelasting betalen. In plaats van te focussen op winst, zou Shell de schade moeten herstellen die zij overal ter wereld aanricht.’

Taiwo Feyisipo van de Africa Roots Movement sprak zich uit over de situatie in Nigeria. Begin dit jaar verloor Shell een rechtszaak die was aangespannen door 4 boeren wier land ernstig vervuild is door olielekkages. Na ruim 10 jaar juridische procedures is Shell veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding. ‘Het is goed dat Shell veroordeeld is, maar als het bedrijf enig ethisch besef had gehad dan had Shell de schade uit zichzelf hersteld. De levens van de getroffen boeren zijn verwoest, enkel omdat Shell winst boven alles plaatst’, stelt Feyisipo.

In Nederland is de zaak van de Nigeriaanse boeren niet de enige rechtszaak die Shell verloor. Eerder dit jaar bepaalde de rechter in de beroemde klimaatzaak van Milieudefensie dat Shell meer moet doen om de uitstoot te verminderen. Ook loopt er nog een rechtszaak van de weduwen van de Ogoni 9, Nigeriaanse milieuactivisten die in 1995 via een schijnproces ter dood veroordeeld werden. Getuigen zeggen te zijn omgekocht door Shell in dat proces.

‘Wat Shell ook zegt, en hoeveel marketingbudget ze er ook tegenaan gooien, Shell gaat niet veranderen. Dat zagen we deze week nog, met het seismisch onderzoek dat Shell voor de kust van Zuid-Afrika wil uitvoeren om nieuwe olievoorraden te lokaliseren. Die onderzoeken zijn enorm schadelijk voor al het leven in zee. De enige oplossing is het ontmantelen van Shell op een rechtvaardige manier, en het bouwen van een heel nieuw groen en eerlijk energiesysteem.’ zegt Mirjam.

Op hetzelfde moment dat er in Rotterdam actie werd gevoerd, kwam Extinction Rebellion ook in Londen in actie. Bij het kantoor van Shell was een demonstratie om duidelijk te maken dat Shell wat de klimaatbeschermers betreft niet welkom is in Londen.

Foto: Laura Ponchel