PERSBERICHT: Klimaatactivisten verstoren Shell’s eerste aandeelhoudersvergadering in Londen

Ongeveer 80 klimaatactivisten verstoren vanmorgen de jaarlijkse Shell aandeelhoudersvergadering, die dit jaar voor het eerst in Londen plaatsvindt. Verschillende activisten verrasten het bestuur van Shell door een aangepaste versie van ‘We will rock you’ van Queen te zingen. Anderen hebben zich aan stoelen vastgelijmd. De activisten willen dat Shell verantwoordelijkheid neemt voor het veroorzaken en verergeren van de wereldwijde klimaatcrisis en de milieuvernietiging en mensenrechtenschendingen die met de winning van olie en gas gepaard gaan.

De actie in Londen wordt georganiseerd door Money Rebellion, Extinction Rebellion, Christian Climate Action, Fossil Free London, Shell Must Fall en Stop Ecocide. Tegelijkertijd vond in Den Haag bij het voormalig hoofdkantoor van Shell een demonstratie van Milieudefensie plaats. Milieudefensie won afgelopen jaar een rechtszaak tegen Shell waardoor het bedrijf verplicht werd de uitstoot snel verder terug te dringen. Vooralsnog houdt het bedrijf zich niet aan de uitspraak van de rechter. In Rotterdam wordt al sinds afgelopen donderdag actie gevoerd tegen de fossiele industrie door Extinction Rebellion Nederland.

De geplande CO2 uitstoot van Shell is tussen 2018 tot 2030 naar schatting goed voor 1,6% van de mondiale CO2 uitstoot. Het bedrijf is van plan de komende jaren gasprojecten met 20% te laten groeien, onder meer door bij de Britse regering goedkeuring aan te vragen voor ‘Jackdaw’, een nieuw gasveld in de Noordzee.  Het verbranden van het gas uit Jackdaw zou evenveel uitstoot veroorzaken als heel Ghana in een jaar doet. Dit gebeurt ondanks waarschuwingen van de secretaris-generaal van de VN dat nieuwe projecten voor fossiele brandstoffen “morele en economische waanzin” zijn. Vorig jaar waarschuwde het Internationaal Energie Agentschap dat er geen nieuwe kolenmijnen of olie- en gasvelden kunnen worden ontwikkeld als we de opwarming van de aarde willen beperken tot 1,5°C. Vorige week bleek tevens uit een nieuw rapport dat bijna 40% van de reserves in huidige projectlocaties in de grond moeten blijven om dit doel binnen bereik te houden.

Een woordvoerder van Money Rebelion zei: “We moeten een einde maken aan de expansie van fossiele brandstoffen, maar de leidinggevenden van Shell zullen alles doen om winst te blijven maken vanuit olie en gas. Op dit moment gaan hun winsten door het dak, terwijl gewone burgers worstelen met de hoge energiekosten. De klimaatcrisis veroorzaakt droogtes en hittegolven in Oost-Afrika, India en Pakistan, waardoor de levens van miljoenen mensen op het spel worden gezet. De beweringen van de Shell-directeuren en hun grote aandeelhouders dat ze druk bezig zijn met vergroenen, zijn slechts lege praatjes om dringende klimaatmaatregelen uit te stellen, terwijl zij vette bonussen opstrijken.”

Jos van Shell Must Fall zei: “De tentakels van Shell zijn overal aanwezig en we moeten hun activiteiten overal stoppen. Op winningslocaties, bij import en export terminals, pijpleidingen, schepen, benzinestations en in onze politiek. Het is aan ons om ze te ontmaskeren voor wat ze werkelijk zijn: criminele organisaties die alleen maar meer winst willen maken en een spoor van vernieling en dood achterlaten.”

shell you CAN run
but you can’t hide
fighting for our lives,
you ain’t gon-na stop us